måndag 16 juni 2014

Solskydd


Tidigare har jag inte varit så noga med att skydda mig från solen. Jag har lätt kunnat ligga på stranden en hel dag utan solskydd. När jag blev gravid med Nils kunde jag inte vara många minuter i solen utan att bränna mig. Tyvärr fick jag pigmentfläckar över hela överläppen, nästan som en mustasch. Det mesta av den har tack och lov försvunnit men den syns lite lite grann då jag börjar sola. Förra året var nästan likadant som året innan då jag var gravid; jag brände mig jättelätt så därför började jag att vara noga med att använda solskydd. Eftersom jag inte direkt blir yngre och därmed inte heller huden och eftersom jag fortfarande tycks bränna mig lika lätt så är jag nu mera väldigt noggrann med att använda solskydd. Jag använder Exuviance ansiktsprodukter och de innehåller PHA-syra och AHA-syra vilket gör ansiktet solkänsligt så därför är jag extra noga med solskydd till just ansiktet.

 
Solhatt, solglasögon och solskydd - viktigt i sommarsolen!

Till kroppen använder jag Clarins Sun Care Radiant Oil Spray SPF 30 som är en torrolja. Den absorberas snabbt in i huden lämnar inget vitt klet. Den luktar gudomligt gott och dessutom kan man använda den som solskydd även i håret!

Till ansiktet använder jag Decléors DD Daily Defence UV Protection SPF 30. Den är lätt hudtonad och går även den lätt i in huden. Får man den i ögonen svider det, så den är nog inte helt optimal om man svettas mycket eller om man använder den då man sportar etc. 

Min dagkräm från Exuviance innehåller SPF 15 och min CC cream från Peter Thomas Roth innehåller SPF 30, men vet jag med mig att jag ska vara utomhus mycket en solig dag så använder jag alltid solskydd under ändå. Då jag solar solar jag inte ansiktet så därför är ju ansiktet blekare än resten av min kropp. Därför använder jag Clarins Golden Glow Booster som är en brun utan sol-produkt, men i serumform. Det är alltså inte en vanliga BUS i krämform utan det är ett serum, dvs, jag blandar några droppar i min vanliga nattkräm. Den är helt suverän och "solbrännan" byggs upp allt eftersom och det går helt att styra hur mycket färg man vill ha eftersom man bygger upp färgen gradvis. Extra stort för dessa droppar är att de i princip är helt luktfria, och vilka BUS-produkter är det..?!

Clarins Sun Care Radiant Oil Spray.

Decléor DD Daily Defence UV Protection.


 Clarins Golden Glow Booster.


6 kommentarer:

  1. Super viktigt med bra solskydd! Både för cancerrisken, pigmentsfläckar och tidigt åldrande av hyn!

    SvaraRadera
  2. Hej =)

    Hittade detta om Clarins här hos dig och den låter ju toppen! Undrar dock hur du gör vid ögonen eftersom man inte ska ha kräm där? =/ Hoppas att du kan ge tips =)

    Med vänlig hälsning
    Sabina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Clarins solskyddsfaktor är till kroppen, så den har jag inte använt i ansiktet alls :)

      Om det är Decleors solskyddsfaktor du menar, som är just till ansiktet så har jag använt det i hela ansiktet och det har funkat hur bra som helst. Det finns ju tyvärr inte så många solskyddsfaktorer som är just till ögonen som jag har förstått det, och de som finns är väl oftast "bara" SPF 15 (jag har ganska kass koll på sånt, så det kanske inte ens är så). Men som sagt, att använda Decleors i hela ansiktet, och då även kring ögonen har gått hur bra som helst.

      Radera
  3. Tack för svar =) Menade såklart Clarins Golden Glow Booster och hur du gör med den kring ögonen =)
    /Sabina igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, nu är jag med :) Haha, jag är lite trög ;)

      Det är ju några månader sedan jag använde Clarins Golden Glow Booster, så jag minns faktiskt inte. Men hag tror att jag först tog serum i ansiktet efter att ha tvättat det och använt ansiktsvatten. Därefter tog jag säkert ögonkräm och sedan blandade jag nog ut dropparna i min nattkräm och smorde in hela ansiktet, även fast man inte ska ha nattkrämen kring ögonen. Så tror jag att jag gjorde :)

      Radera