tisdag 14 januari 2014

Första arbetsdagen

Igår gjorde jag min första arbetsdag på över ett år. Det var jätteroligt att komma tillbaka och jag blev så välkomnad av väl omhändertagen trots att ingen (förutom chefen) visste att jag skulle komma tillbaka just igår. Jag hade inga patienter igår utan försökte mest sätta mig in i journalsystemet som blivit ändrat sen jag jobbade sist. Jag delade lite piller, satte en nål (vilket gick på första försöket, däremot lyckades jag tejpa fast mig själv i patienten när jag skulle tejpa fast infarten), drog en nål och blandade och satte ett antibiotika. Jag hjälpte undersköterskan på min sida en hel del med omvårdnaden, och det var helt ärligt omvårdnadsbiten som behövde mest uppfräschning av minnet.. Dvs att hjälpa en patient upp ur sängen på ett ergonomiskt sätt, att bädda en säng etc och inte att blanda ett Ekvacillindropp, eller sätta en infart. Märkligt hur minnet funkar.. Jag var helt slut igår när jag satte mig på bussen hem från jobbet, trots att jag knappt gjort nåt vettigt. Sen när jag kom hem kändes det som att jag aldrig skulle somna (vilket stressade mig lite eftersom jag skulle upp och jobba igen strax efter klockan 05), men helt plötsligt ringde väckarklockan så att somnat måste jag ju helt klart ha gjort!


Idag hade jag två patienter själv och det gick jättebra, jag kommer verkligen in i allting fort igen, det trodde jag faktiskt inte. Allt tar typ hundra år längre än vad det gjorde förut och efter totalt förvirringstillstånd efter att ha lyckats boka in CT lite knasigt så blev allt rätt tillslut. Det tar nog ett par dagar innan jag acklimatiserat mig och förhoppningsvis är jag mitt snabba effektiva jag igen då. Sen hade det helt klart varit skönt om jag inte är så trött efter en arbetsdag som jag varit efter de här två arbetspassen, men det kan ju helt klart ha att göra med att jag inte är van vid tempot och alla nya intryck. Som det känns nu kanske två veckors bredvidgång var lite att ta i, men hellre det än att inte känna sig redo.

Efter jobbet idag mötte jag upp Sara och Jennifer för en afterwork på Italia. Sara flyttar till Eksjö på fredag och Jennifer flyttar till Australien i början av februari.. Så trots att vi hade en trevlig afterwork så var det med sorg i hjärtat eftersom vi sa hejdå till varandra.

Igår när jag kom hem från jobbet sov Nils, och även idag när jag kom hem efter afterworken. Så jag lääääängtar verkligen efter hans glada skratt och hans goa kramar. Både igår och idag när jag kom hem gick jag direkt in och pussade på honom! Ska bli spännande att se imorgon förmiddag innan jag går till jobbet (jag jobbar kväll imorgon) om han märker att jag varit borta.

3 kommentarer:

  1. Att vara mitt snabba effektiva jag tar nog några veckor till för mig. Gud, vad långsam man blivit av att vara ledig!

    Kul att det funkar bra och kul att su tycker att det är roligt. Hoppas att det fortsätter likadant.

    -Jenny-

    SvaraRadera
  2. Man känner sig verkligen ny på jobbet efter en sem tex så förstår om du kände dig lite lost i början men sen kommer det nog av sig själv 😄
    Vad är du på för avdelning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jobbar på en akut ortopedavdelning :)

      Radera