fredag 15 mars 2013

Utesluta mjölkprotein

Var en sväng på BVC imorse med en blöja då de från och till är lite slem i lillemans blöjor, det har även vid några få tillfällen varit lite lite blodstrimmor också. Tog därför med mig en blöja idag för att kunna visa vad jag menar (då jag tidigare berättat om detta på BVC) och fick träffa doktorn som vi träffade förra veckan. Hon tyckte absolut att jag ska utesluta mjölkprotein ur min kost då det skulle kunna vara det som ger dessa symptom. När jag kom hem googlade jag mjölkproteinallergi och insåg att Nils har rätt många symptom man kan ha vid mjölkproteinallergi. Nils har till och från små röda prickar på kroppen som inte är hormonplitor. Han har skorv i huvudet och lite lite i och mellan ögonbrynen, mycket kräkningar, diarré (hur fasiken bedömer man det på en helammade bebis? Idag var det iallafall som vatten och alldeles grönt vilket tyder på att det går alldeles för fort genom tarmarna), geggiga ögon som är röda på ögonlocken och de verkar klia då han gärna är där och gnider med händerna. Dessutom nyser han ofta utan att vara förkyld eller snorig. Jag har ju tidigare skrivit att han alltid varit gnällig (inte skrikig) men att detta slutade för ca tre veckor sedan, och denna gnällighet kan också vara ett symptom då han varit gnällig igen de senaste dagarna. Han har även varit trött men inte sovit denna veckan och även gnällt/trilskats i princip varje gång han ska äta.

Så från och med idag ska jag nu utesluta allt mjölkprotein ur min kost. Det kommer inte bli roligt då det finns i så himla många livsmedel. Nu menar jag alltså inte att jag ska utesluta laktos, för det gör jag i princip redan då Micke är laktosintolerant vilket gör att vi redan äter laktosfri mat här hemma. Nej, utan mjölkprotein. Och som sagt, det finns i det mesta utan att man tänker på det, som tex bröd, korv, godis och bakverk, flingor och såklart alla mjölkprodukter och smör, ost etc.

Blir han bättre av att jag utesluter mjölkproteinet ska jag få träffa en dietist då det är rätt omständigt att utesluta detta helt ur kosten, dessutom ger det kalkbrist så det måste man tillföra kroppen i form av tabletter.

Självklart kommer jag göra detta fullt ut nu- vad skulle jag inte göra för att min lilla skrutt ska må bättre? Men om det är så att han faktiskt har mjölkproteinallergi så ska jag ta mig en funderar över ifall jag verkligen ska fortsätta amma.

NJÖT av min sista semla för i år förut idag. Och den sista grädden för ett tag framöver...

6 kommentarer:

  1. Det blir ju en del saker som du inte kan äta nu. Men det finns ganska mycket annat, att välja på som är helt fritt från mjölk.

    Tex som mjölk: havredryck, risdryck, sojadryck eller mandeldryck.
    Som grädde i maten, till såser osv: finns Oatly, som har grädde gjort på havre eller Alpro sojagrädde, Alpro soja har också vispgrädde.

    Dessutom finns det yoghurt baserat på havre eller soja. Tex Oatly havregurt. Finns i smaker och naturell.
    Tofuline, har goda glassar! :)
    Kolla gärna in deras hemsidor: Oatly, Alpro soja och Tofuline (sök på google).

    Jag har smakat på grädde, drycker, yoghurt och glass fritt från mjölk. Det är lika gott, tycker jag. Jag tål mjölk men väljer gärna helt mjölkfritt ibland...
    Under tiden jag läste till usk, läste jag Kost, näring o hälsa, på distans. Så jag har lite koll på mjölkfritt o sånt där.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju tyvärr så.. Men gör det mer än gärna för Nils skull då jag inte vill att han ska må dåligt.
      Tack för dina tips på alternativ till mjölkfria grejer :)

      Radera
  2. Hej! Första gången som jag kommenterar i din blogg (som jag förövrigt tycker är väldigt trevlig att läsa utan att alls känna dig) :)
    Det var som att du skrev om min lille son när han var sådär 2-3 månader. Läkaren tyckte också att jag skulle utesluta all mjölkprotein men eftersom jag hade en släng av förlossningsdepression så orkade jag bara göra det i någon vecka sen fick han börja med mjölkfri ersättning (som man får på recept). Vi märkte stor skillnad efter det. När han var typ 8-9 månader gjorde han ett pricktest hos läkaren som visade att han har mjölkproteinallergi. Kommer ihåg att dom tog ett blodprov när dom misstänkte det första gången men det visade att han inte var allergisk och sköterskan sa då att det ofta visar fel när dom är så små.

    Nu är han snart 14 månader och jag tycker faktiskt att det är lite krångligt att laga mat till honom. Vi har försökt att äta samma mat hela familjen men nä, jag tycker inte att hans mat blir god. Använder man havreprodukter i matlagningen så blir det väldigt sött då havre är sött i smaken. Och vad jag har förstått så ska man inte ge barn allt för mycket soja, det enda han får är sojayogurt.

    Hoppas ni märker skillnad när du slutar med mjölk!
    / Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack så mycket!
      Förstår att du tycker det är krångligt att laga mitt till honom, att vara mjölkproteinallergiker verkar vara rätt omständigt :(
      Köpte igår havremjölk för att ha i kaffe etc och jag håller med om att det är sött men tyckte ändå det var helt okej. Kan dock tänka mig att det smakar märkligt i maträtter osv då det är sött.

      Tack för att du berättade om dina erfarenheter av mjölkproteinallergi!

      Radera
  3. Hej! Jag är 26 år och har varit mjölkfri i princip hela mitt liv. Som liten hade jag många av de symtom ni beskriver att er små har. Jag vill passa på att ge lite tips kring mjölkfri kost. Jag förstår att omställningen är stor, men du kommer få det att fungera alldeles utmärkt! Om du dessutom redan lagar laktosfritt tror jag det kommer vara ännu lättare.

    Istället för smör - använd olja. Till allt! (Nåja, inte på smörgåsen kanske men där finns ju t.ex. Becel som är helt vwgetabiliskt). Stek i rapsolja, ha olivolja i pajdej, ha rapsolja när du bakar etc. Godare och nyttigare! (De gånger du vill baka något som kräver "riktigt smör", använd Milda Mjölkfritt bakmargarin).

    Vad gäller havremjölk tror jag Oatly är godast för den som inte är van vid havresmaken än. Man vänjer sig! Havremjölk går bra att ha i kaffet också, det gör inte sojamjölk!

    Av de soygurt som finna är Alpro Soya på 750 ml förpacnig godast (naturell). Den går att göra kalla såser på etc och det blir riktigt bra!

    Oatly havrematlagningsgrädde funkar i all mat och man märker inte havren alls!

    Alpro soyas vispgrädde ätee både familj och vänner med god aptit. Tips: vispa i lite vaniljsocker.

    Sista tipset: det finns många veganrecept som är både fyndiga och goda.

    Det du kommer sakna är ost. Finns ingen god eesättare tyvärr. Men man vänjer sig där mws. Och för dig handlar det ju bara om max ett år? :)

    Tveka inte att fråga om du undrar något!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för tipsen, jag suger åt mig ALLT!
      Och precis som du skriver så är ju detta inte för evigt, utan bara för en stund :)

      Radera