onsdag 13 mars 2013

Pulsklocka

Använde pulsklocka idag när jag promenerade och det var ju jättebra! Jag har alltid trott att jag powerwalkar när jag gått fort, men det har jag inte gjort.. Var tvungen att gå bra mycket fortare idag när jag hade pulsklockan plus att jag inte saktade ner på tempot som jag gärna gör omedvetet annars.. Att gå med pulsklocka kommer jag definitift fortsätta med!

 
För att kontrollera intensiteten när jag promenerade använde jag Borgskalan:
 
  • 7 Extremt lätt, 45% av maxpulsen
  • 9 Mycket lätt, 55% av maxpulsen
  • 11 Lätt, 65% av maxpulsen
  • 14 Ganska ansträngande, 75% av maxpulsen
  • 16 Ansträngande, 85% av maxpulsen
  • 18 Mycket ansträngande, 92% av maxpulsen
  • 20 Maximalt ansträngande, 95-100% av maxpulsen


  • Vid promenad ska pulsen ligga på cirka 65%-75% av maxpulsen. För att räkna ut sin maxpuls tar man 226-( ålder)x0,65.
    Min maxpuls blir då 208 och jag ska då ligga någonstans mellan 135 och 156.

    4 kommentarer: