fredag 8 mars 2013

BVC-besök

Idag har Nils varit på sin 2-månaders kontroll (jag vet, två veckor för sent men vi fick avboka det besöket och fick inte tid fören nu). Det var en jättebra och trevlig barndoktor som verkligen lyssnade på mig och Micke. Är glad att vår BVC-sköterska Åsa också var med då hon kunde fylla i det jag glömde berätta osv. Trodde faktiskt inte hon hade så bra koll som hon hade. När doktorn frågade mig hur jag tyckte att allt gått hittills svarade jag att det gått bra, vilket ju faktiskt inte är sant. Då fyllde Åsa i att Nils alltid varit lite gnällig och aldrig nöjd osv riktigt skönt att hon gjorde det då jag gärna omedvetet gärna ger sken av att allt är bra och ännu hellre glömmer hälften av det jag ska berätta och fråga. Först tyckte doktorn att jag skulle utesluta allt komjölksprotein ur min kost för att se ifall det är det som gjort Nils gnällig och onöjd men tillslut kom vi fram till att det inte behövdes då Nils blivit som en annan bebis sedan jag var hos mamma och pappa i två veckor. För det är faktiskt så! Han är nu mer glad och pratig och absolut inte gnällig förutom när han är trött - och vem är inte det. Även Åsa tyckte att han blivit som en annan bebis och det gladde både mig och Micke.

Nils vägde idag 5380 gram och var 57 cm vilket betyder att han gått upp över 300 gram på två veckor vilket verkligen syns då han ser ut som en söt liten buddha. Han är rund om både mage och kinder och hans små underarmar och lår är knubbiga.

Doktorn la Nils på mage och han reste sig på en gång på armarna och lyfte nacken stolt som en tupp och doktorn tyckte att han var riktigt duktig, min lilla ögontjänare - för så kul och intressant är det minsann inte att ligga på mage hemma! När han sedan låg på rygg drog hon honom lite i armarna och då satte han sig så fint upp med hennes hjälp och då blev hon riktigt imponerad. Kände mig så nöjd och glad att min lilla bebis var så duktig och glad under BVC-besöket då jag verkligen kämpat med magläge och nackträning den senaste tiden eftersom han verkligen avskytt det och då han har lite tendens till platt bakhuvud (ingen bra kombination när älskar att ligga på rygg).

Det var lite extra roligt att pappa var med till BVC. 




10 kommentarer:

  1. Så söt han är, lilla Nils! :)
    Nu har jag varit klar usk i 1 vecka... Skönt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt!
      Har du fått jobb? Vart isåfall?

      Radera
  2. Lite roligt för exakt så mycket vägde och lång var E:s systers soin när han föddes, :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. OJ jädrar, och jag som tycker han är så stor! Hoppas det gick bra för henne på förlossningen med den stora bebisen :)

      Radera
  3. Skönt att det hjälpte att andas lite västkustluft =)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde det verkligen :) Och snart kommer vi hem igen :)

      Radera