onsdag 28 september 2011

Matbord

Vi har hittat svårt att hitta matbord och stolar. Eller snarare stolar... Bord har vi hittat flera som vi båda gillar. Vi vill gärna ha stolar med tygsits, eftersom vi ska ha dem i vårt matrum, dvs att de används vid festligare tillfällen. Men det verkar nästan helt omöjligt, antingen är de för "nätta" eller så har de ingen tygsits, eller så stämmer färgen inte överens med bordet, eller så är det på tok för dyra osv osv osv....

Först hittade vi detta på MIO. Men Micke tyckte det var lite trist, lite intetsägande. Jag tyckte det var klassiskt, något man aldrig skulle tröttna på.

Sen hittade vi detta på Leander Persson, men ingen av oss gillade stolarna.


Tillslut hittade vi detta på Nilssons i Svedala, men inte heller här gillade vi stolarna.

Nu har vi hittat matgruppen ovan, men med andra stolar. De liknar stolarna på bilden ovanför, men benen är svarvade, precis som bordsbenen, plus att "handtaget" på stolsryggen inte finns. Minuset med stolarna skulle vara att de inte har tygsitsar... Och att de finns i Båstad. Men vi båda två gillar verkligen denna matgrupp, och jag tänkte att vi kunde köpa lite finare stolsdynor att knyta på. Som dessa till exempel:
 
 

                                            Bilder lånade från Albertina.

3 kommentarer:

  1. Men om ni tar gruppen längst upp och klär om dynorna i tyg ni gillar? Jag klädde ju om mina stolar vilket var busenkelt! Håller med att det är svårt att hitta "rätt" finns alltid något man inte gillar... Och man vill ju vara 100% nöjd!!!

    SvaraRadera
  2. Jag har också tänkt den tanken. Skulle klä dem med nåt svart tyg, med typ stora medaljoner på (också i svart, men annan textur) eller någott randigt vit och marinblått typ. Vart köpte du tyg?
    Får ta mig ett snack med Majk :)

    SvaraRadera
  3. Köpte på Göken såklart ;) Men det finns ju massa bra randiga tyger på IKEA också. De är ju lite grövre där.

    SvaraRadera