torsdag 22 september 2011

Filmjölkslimpa

Har jobbat på min gamla avdelning idag, dvs där jag jobbade i sommras. Den ligger vägg i vägg med den avdelningen jag är på nu, och man går igenom den för att komma till min nuvarande avdelning. Så det var inte så jättekonstigt att jobba där idag, det var nästan som hemma. Hade mycket mer att göra idag, och var lite förvirrad i början, men kom sedan ikapp igen. Riktigt kul att jobba med akutsjukvård igen.

Tränade ett intensivpass på Friskis & Svettis när jag kom hem från jobbet, sedan bakade jag världens enklaste bröd. Så det ska hjärtat och jag smaska på nu tillsammans med en kopp te.



4.5 dl filmjölk
½ dl mörk sirap
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2.5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl valnötter
1.5 dl torkade russin eller aprikoser
½ dl linfrön
1 dl solrosfrön
1.5 tsk salt
1.5 tsk bakpulver
1.5 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor


Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
Hacka valnötterna grovt och blanda i russinen, solrosfröna och linfröna tillsammans med de torra ingredienserna och filmjölken.
Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.
Fyll formen med smet, strö över lite grovt rågmjöl och grädda brödet i cirka 45 minuter.

5 kommentarer:

  1. Mums! Det ska jah prova! Mycket ingredienser bara ;) får gå till affären först!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju tyvärr det, men det är sååå värt det :)

    SvaraRadera
  3. Läste att du letar efter den perfekta ansiktskrämen (den finns nog inte) men man måste ju hitta någon man känner passar en.
    Jag gillar denna! http://www.yvonneryding.com/sv/light-day-care
    Mycket skön o ger massa fukt!

    SvaraRadera
  4. Går det inte med länken gå in på yvonneryding.com o leta fram Moisturizing Day Cream ( bytt namn nu, var tidigare light day care)

    SvaraRadera