fredag 25 december 2015

Julafton

Och så kom julafton, bara sådär helt plötsligt. Jag hängde liksom inte riktigt med tror jag, har inte haft någon julstämning alls. Men det blev en riktigt riktigt bra julafton, helt perfekt faktiskt skulle jag vilja påstå. Micke, Nils och Marianne kom sent i onsdagskväll, så hela familjen var samlad hos mina föräldrar, inklusive mina två småbröder. Vi startade julafton med en gemensam mysig frukost och därefter gick pappa och jag på en promenad med Olle i vagnen och deras goa hund Bamse i koppel. Vi pratade om Stenungsunds utveckling och hur det var förr och hur det såg ut och vad som ändrats under alla år. Alltid roligt att få lära sig nytt och mysigt att få en promenad och pratstund med pappa alldeles själv.

När vi kom hem sedan hade vi lite slappartid och jag passade på att göra min ordning i mamma och pappas nya fina badrum (påminner om värsta lyxhotell-badrummet). Jag sminkade mig i säkert en timme och fick till en felfri bas med lyster och guldglittrig ögonmake. Därefter var det äntligen dags för tomten att komma. Nils och farmor stod och tittade efter tomten i fönstret, och tillslut kom han! Lyckan var total och Nils tyckte det var såå spännande! Det var bara Nils och Olle som fick julklappar (vi andra körde julklappsspelet lite senare på kvällen),och jäklar i min låda vad julklappar de fick! Allt från kläder till leksaker, pengar och presentkort, böcker och pussel - helt perfekta julklappar!

Efter tomtens julklappsutdelning kom gästerna; min moster och hennes man och deras döttrar, dvs fina mina kusiner, min morfar och hans Eva samt min moster Maria. Vi åt sill och annan "kall" julmat. Efter några timmar körde vi julklappsspelet och jag valde min egen julklapp då jag så gärna ville ha den själv (hade köpt ett stormglas, som är som en barometer typ med kristaller som ändrar sig efter väderleken). Sedan var det dags för mer julmat. V i hade en sån himla kul kväll, bästa julafton någonsin skulle jag vilja påstå. Jag gick och la mig vid 00-tiden då Olle vägrade sova utan mig, men de andra körde på fram till 03.

Min fina familj. 

Nils var taggad, han sa flera gånger "snart kommer TOMTEN mamma!".

Olle var superglad hela dagen, kvällen och även natten.

Jag hade på mig mina nya gröna Greta-klänning. 

Farmor och Nils spanar efter tomten som kommer däruppe på berget. 

Spännande första möte med tomten! 

Julklappsutdelning.

Det blev många många julklappar. 

Eric.

Hela gänget.

Ingrid och Martina, 

Mamma och Eric.

Pappa, Maarit och Bengt. 

Maria, Marianne och pappa. 

Mitt hjärta.

Julklappsspelet, såå roligt!


Kvällspigg bebis! 

Busa och skratta! 

Olle älskar att ligga "upp och ned", han skrattar högt högt! 

Idag är vi alla lite småsega och vi gör inte särskilt mycket. Slappar, umgås och äter lite mer julmat - precis så som juldagen ska vara.

4 kommentarer:

  1. Vilken mysig julafton! 😄
    Ja julklappsleken är så rolig! Hur gör ni? Öppnar ni klapparna efter ett tag och spelar igen? Vi gjorde inte så i år och det tycker jag är mer spännande att inte veta vad man "slåss om" 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Supermysig julafton :)
      Man ska få två ettor eller två sexor för att välja ett paket, och sedan är det det paketet man får. Vi köper paket för ca 300 kr, så därför får alla varsit och man byter eller tar inte någon annans :)

      Radera
  2. Det låter riktigt lyckat.
    Som Malin skriver finns det ju flera olika varianter av julklappsspelet. Vi brukar aldrig köra med att man öppnar utan vi går på vilket som ser "bäst" ut. Det blir ofta att många fightas om ett paket som sedan inte alls var särskilt bra. I min familj har vi kört att en person kan få flera paket och någon kan bli utan, men i mannens familj blir det alltid att alla får ett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi kör en variant där alla får varsin :)

      Radera