måndag 21 december 2015

Färdigammat

Nu har Olle ammat färdigt, och det känns skönt att det är just han som ammat färdigt och inte jag som fick honom att sluta. Det var han själv som trappade ner amningen, och nu i början på förra veckan så hade han ingen ro att amma, han bara snurrade runt och tittade åt alla olika håll och var inte alls intresserad. Tidigt på mornarna har han ändå velat amma, dvs när han vaknat vid 06-tiden, så det har han gjort fram till för kanske fyra, fem dagar sedan. Nu vill han inte ens amma på morgonen.

De senaste dagarna har han vaknat kring 06:30 och varit hur glad som helst, så då har vi gått upp och han har ätit gröt till frukost. Så amningen trappades ut helt av sig självt. Måste ändå erkänna att jag tycker är det är ledsamt, faktiskt. Det var annorlunda att amma nu andra gången med Olle. Det var var en mysig stund ihop, lite lugn och ro och som sagt, så himla himla mysigt. Jag kommer faktiskt att sakna det, jag kommer att sakna det mycket. Så kände jag aldrig med när jag ammade Nils, men det beror på att det var första barnet och jag hade inget att jämföra med, jag vill bara ha min kropp "tillbaka" eller hur jag ska förklara. Förhoppningsvis kommer jag att få uppleva glädjen och lyckan i att amma ännu ett barn, men sånt vet men ju aldrig.

Så mycket kärlek till ett nyfött barn - omöjligt att beskriva. 

Han äter riktigt bra Olle. En portion gröt till frukost, frukt etc till mellis, en hel burk barnmat till lunch, ostmacka etc till mellis, ytterligare en hel burk barnmat till middag och avslutningsvis en portion gröt till. I gröten tillsätter vi 1 tsk rapsolja efter BVC:s rekommendation så att han förhoppningsvis ökar i vikt bättre. Han borde verkligen öka  vikt nu, så mycket som han äter!

1 kommentar:

  1. Its the end Of an era.... Tråkigt att det är över men som du skriver, bra att det var Olles val. Då håller jag tummarna för att du blir trebarnsmor längre fram så att du får göra om det! Hihi.

    Tim är precis som Olle. Äter också jättebra. Så som han äter borde han vara biffigare men icke. Han följer sina kurvor ändå. Spännande att se om Olle lägger på sig nu då.

    SvaraRadera