onsdag 9 april 2014

Inskolning

I måndags började Nils sin inskolning på förskolan. Som jag skrivit tidigare var det en tre-dagars inskolning vilket jag var lite orolig över då inskolning oftast brukar vara i typ två veckor. Jag tror dock att jag har oroat mig i onödan för dessa tre dagar har gått hur bra som helst. Nu är det visserligen inte jag som är med under inskolningen eftersom att det är Micke som är pappaledig nu, men jag har såklart fått dagliga rapporter. Nils verkar älska att vara på förskolan har både personal och de andra barnen gillar honom. Den första dagen hade han spexat och showat för alla, sovit bra, men ätit mindre bra. Sedan har det rullat på så för varje dag förutom att han faktiskt dag för dag ätit lite lite bättre!

Äta "vanlig" mat.

SÅÅ roligt med vatten och lera!

Hink och kratta i sandlådan.

Pinnar är roligt.

De har sångstund varje morgon, och de är ute varje dag och Nils älskar ju både att sjunga, dansa och vara utomhus så detta kommer passa honom som handen i handsken! I måndags sådde se gräs till påsken, gjorde en påskkyckling som han färglade och idag gjorde han ett ägg av flörtkulor som skulle vara i gräset de sådde i måndags. Det där med ägget gick dock sådär då han hellre ville måla med lim-penseln i håret istället för att limma ihop flörtkulorna.

Imorgon är första dagen han ska vara själv på förskolan. Det kommer bli en relativt kort dag då han kommer att vara där från 9-15 och jag håller både fingrar och tår för att det ska gå bra och att personalen kommer få honom att somna.. Jag tror faktiskt att det kommer gå riktigt bra, minus sömnen då, men det ger sig nog det också, tids nog.

4 kommentarer:

  1. Åh vilken mönsterinskolning 😄👍 och redan!!! När jag jobba på förskola kunde det ta hur lång tid som helst med vissa barn!!
    Så himla himla skönt för er och för Nils så klart! 😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det ja, jag hade helt glömt bort att du jobbade på förskola innan du pluggade :)
      Nils verkar vara en riktig "dagiskille", hittills allt ju allt verkligen gått superbra :)

      Radera
  2. Wow. Det låter ju jättebra allting och Nils verkar klara den korta inskolningen med bravur. Två av mina mammakompisar har skolat in på dagis och båda barnen älskar förskolan och trivs jättebra. Maten och sömnen kommer säkert att ge sig med tiden. Kul!
    -Jenny-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag fattar det liksom inte själv att det går så jäkla bra, men det gläder mig verkligen!! Sen kommer det kanske något bakslag snart, men det känns ändå som att vi är förberedda på att det kan och lär ske.

      Radera