söndag 6 april 2014

Cykelpremiär

Vi anmälde att vi ville att Nils skulle börja förskolan 1:a april. Och som jag skrivit förut är det just nu svårt att få förskoleplats i Malmö, så därför förväntade vi oss inte att han skulle börja förskolan fören om kanske någon månad. Men så ringde de Micke i måndags och sa att Nils kunde börja förskolan dagen därpå, dvs 1:a april. Förskolan ligger dessutom inte allt för långt från oss, det tar kanske 10 minuter att cykla dit.Det blev dock lite problematiskt med Mickes jobb eftersom han har en vikarie som gör hans jobb, så han kunde inte bara börja jobba hux flux.. Men hur som helst så ska Nils börja förskolan imorgon! Det kunde inte ha kommit mer lägligt - Nils är redo för detta! I helgen har vi därför förberett för förskolestart. Vi har köpt cykelbarnstolar till cyklarna, hjälm till Nils och vi har beställt namnlappar att märka upp hans kläder med och vi har beställt namnnappar.

Självklart var vi även tvungna att prova hur Nils tyckte att det var att få åka cykel. Jag trodde att han skulle älska det, men haha, icke! Eller iallafall inte i början. Han totalvägrade att släppa taget kring mig då jag skulle sätta honom i cykelstolen, han gallskrek och tårarna sprutade. Att dessutom behöva ha hjälm på huvudet gjorde inte direkt saken bättre.... Men när jag började gå med cykeln långsamt så att han förstod att den inte skulle så still sken han upp, då var det ganska okej att sitta därbak på cykeln. Sedan upptäckte han alla bilar, bussar, hundar och fåglar (eller ankor som Nils säger) som fanns överallt - då älskade han helt plötsligt att åka cykel. Så skönt att han tillslut tyckte om det.



Idag har vi provcyklat till förskolan och kollat hur det ser ut. Nils sken upp då han förstod att han skulle få åka cykel även idag (hjälmen var dock inte lika populär). Förskolan verkar helt okej så det känns riktigt bra att Nils ska börja sin inskolning imorgon. Inskolningen är i tre dagar och det är Micke som gör den. När jag fick höra att det var tre dagars inskolning fick jag först panik... Alla andra som skolat in sina barn har haft ca 2 veckor, och då låter ju tre dagar hemskt lite... Men det blir nog bra; Nils är så lättsam och tycker om nya människor så jag hoppas inte att det ska bli några problem.

2 kommentarer:

  1. Gulligt! Signe ÄLSKAR att cykla. Hoppas att de ska gå bra för Nils på förskolan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt! Nils verkar göra det nu också faktiskt :)
      Inskolningen har gått jättebra och imorgon är första dagen han ska gå själv :)

      Hoppas allt är bra med dig och magen!

      Kramar

      Radera