tisdag 27 augusti 2013

Nils 8 månader

Minibebisen har blivit en liten kille, tänk vad fort 8 månader går!


Nils är storleksmässigt en relativt liten 8-månaders kille. Igår på BVC mätte han 68 cm och 8520 gram tung. Han har fortfarande storlek 68 på kläderna och storlek 4 på blöjorna. 

Säger fortfarande "a ba ba ba ba baaa" mest. Formar munnen men viskar tyst tyst fram "pa pa pa pa pa". Han "fejkhostar" en del, och låter man likadant tillbaka svarar han genom att "fejkhosta" tillbaka.

Att bli kittlade på magen och under armarna är roligt, och när mamma eller pappa skakar på huvudet då skrattar Nils! När man vänder honom upp och ner skrattar han högt av glädje.
 
 
Krypa! 
Helt plötsligt är Nils inte en liten bebis längre utan en liten kille. Tycker att det syns i framförallt ansiktet att han inte är en liten bebis, men såklart märks det även fysiskt då han inte sitter kvar där man sätter honom. När man sätter honom på golvet börjar han krypa på en gång. Nu går det lite fortare med krypandet men han är inte supersnabb ännu.
 

Han reser sig mot precis allt som går att resa sig mot.

Att stå upp är häftigt!
 
Nils har han börjat försöka resa sig mot typ allt som går att resa sig mot (allt från stora leksaker till småmöbler som tv-bänken och även mot kakelugnen). Det går alltså aldrig att lämna honom själv för han kryper iväg och ska upptäcka världen. Han har en ovana att hitta allt som han inte borde stoppa i munnen, det bästa han vet är sladdar.... Inte helt bra, även om man försöker städa bort allt vad sladdar heter så hittar han dem bakom lampor etc ändå! Att sätta sig från krypande till sittande är inga problem. En annan märklig sak han gjort den senaste veckan när han sitter är att han puttar sig baklänges med hjälp av fötterna, ser helt galet roligt ut. Nu mera är det ingen konst att stå upp som tidigare var favoriten, nej nu så han istället! Och det ser så fantastiskt gulligt ut och i början kunde jag knappt hålla mig för skratt för han klampar/stampar fram med stora sjumila-stora-kliv och det är himla vingligt.
 
Allt som har två hjul är spännande! Traktorn och släpet kör han fram och tillbaka. Sen om det är faktumet att det är just en traktor eller bara att det är roligt att rulla någonting fram och tillbaka får nog vara osagt.
 
Allt ska fortfarande in i munnen och utforskas.
 
Krafsandet som Nils höll på med ett tag har ersatt med bankande (och det är ganska roligt när mamma bankar på samma sak, då skrattas det!). Små små detaljer är fortfarande oerhört intressanta och spännande. 

Att gå är ju himla kul!
 
Nils äter gröt till frukost och ammar vid 10-tiden. Till lunch äter han en halv barnmatsburk. Vid 14-tiden är det amning igen och vid 17-tiden äter han en halv barnmatsburk. Till kvällsmat vid 19-tiden dricker han en flaska ersättning. Här om dagen visade han för första gången att han inte tyckte att maten var god. Det var när han åt nån torskrätt, och den spottade han ut illa kvickt! Jag har bestämt mig för att sluta amma Nils nu och efterfrågade därför tips på mellanmål igår när jag var på BVC, så nu i dagarna kommer jag att börja trappa ner och helt ta bort ett av de två amningstillfällena. Det är fortfarande lika mycket kräkningar som det alltid har varit.
 
Sova middag gör Nils fortfarande vid 10 och 14-tiden och det brukar snitta på ca en timma vid varje sovtillfälle. Att sova i eget rum går jättebra. Nils vaknar alltid vid 02-tiden och vill ha nappen, i övrigt sover han relativt bra. Vissa nätter är det flera nappinstoppningar, andra nätter inga alls. Vi brukar fortfarande lägga Nils vid 19-tiden, men läggningarna är inte lika lätta längre. Han vill inte sova utan ska upp och krypa (gärna in i ett sänghörn så att det tar stopp - och då jäklar blir han sur), eller blir helt enkelt ledsen när han ska sova. Då turas Micke och jag om att gå in och beroende på vad Nils gör (kryper, sitter, är ledsen etc) stoppar vi honom, tröstar etc i kanske en halvtimma, så somnar han tillslut. En bra ny vana som kommit den senaste månaden är att han inte brukar vakna fören vid 07:30, 08-tiden, och det gillas av hans mamma!

8 kommentarer:

  1. hejsan!
    vilken trevlig blogg du har =)
    såg att dy gav Nils ersättning på kvällen, vsrför inte välling? Då brukar de ju också oftast sova längre på morgonen.

    Mvh
    Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker det :)
      Från början hade jag tänkt att ge honom välling men BVC verkar inte gilla välling, de kunde dock inte ge mig någon vidare motivering till varför jag inte skulle ge honom det. Så jag tänkte att jag skulle bilda mig en egen uppfattning och började googla på välling, gröt och ersättning. Tydligen är det så att välling och gröt är ungefär samma sak men i flytande respektive fast form. Välling och ersättning ska väl också vara ungefär likvärdigt minus att ersättningen inte innehåller något gluten. Så kom jag in på flera bloggar med "vällingmotståndare" som motiverade med flera anledningar till varför välling var mindre bra. Och eftersom Nils ibland fått ersättning (då han inte blivit mätt på bröstmjölk) var det liksom inte så svårt att motivera till att ge ersättning istället för välling.

      När jag har jämfört välling och ersättnings näringsvärde verkar det vara ungefär likvärdigt gällande fett, energivärde, proteiner osv så jag tror det är en myt att barnen blir mättare på välling. Det finns ju inga rätt och fel! Detta är MIN åsikt och min uppfattning :) Jag är själv uppväxt på välling precis som de flesta andra svenska barn - och det är mig veterligen inget fel på mig (eller någon annan som är druckit välling) ;)

      Radera
  2. Det är så kul att läsa dina månadsuppdateringar för då vet jag lite vad jag har att se fram emot, även om Jack är lite senare i utvecklingen än vad Nils är. Han kommer inte att kunna krypa när han är 8 mån kan jag ju säga, men kanske vid 9 mån? Håller med om att Niks ser mycket större ut helt plötsligt, men lika söt som vanligt!
    Jenny
    jennyspysventil.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir glad när du skriver det! Det är himla kul att kunna blicka tillbaka och se de framsteg han gör varje månad.

      Radera
  3. Svar
    1. Ja, han har verkligen växt mina fina fina pojke :)

      Radera
  4. Haha awe :) visst är det kul när de börjar klättra på allt ? :P Tänk att det ska vara roligare att stå själv än att sitta i mammas knä... ;)
    Noelle står också på allt och inget nu, eller hon har gjort det ett tag och i början var jag så rädd att hon skulle trilla och var genast bakom henne med utsträckta armar. Nu är hon så stadig och står i 5 -10 minuter och bara wstirrar ut i luften, hahaha. Roligast är att hänga på soffbordet eller tv bänken medan tvn är på ;)
    Men de växer ju så fort ... nyss så var jag rädd att hjon skulle trilla, som jag nyss skrev, och nu känner jag inte minsta rädsla när hon reser sig upp. Hon håller med en hand, vänder sig mot mig, går upp på tårna .. och ändå är jag inte rädd att hon ska trilla. Det skrämmer mig .. att det går så himla fort ... hur snabbt de utvecklas och hur snabbt man faktiskt SJÄLV hänger med i utvecklingen och glömmer hur det var för bra några veckor sedan ...
    De är ju så stora nu... !
    och förresten. sladdarna. det är ingen som helst fara om han börjar pilla lite med sladdarna. självklart ska man ju inte låta dem sitta och leka med sladdar under en längre tid men om du är bort någon minut och Nils skulle leka med en sladd så kan det omöjlöigt hända något! Att man ska ha petskydd och hålla sig borta från sladdar lever kvar från förr i tiden när sladdar bara var en kopparledning med ett hölje utanpå. dagens sladdar och kontakter är i princip omöjliga att få en stöt ifrån om du inte är där i hopp om att FÅ en stöt . Du behöver dels två ledande materialstickor i vardera handen om du ska kunna få en stöt i en stickkontakt och en sladd kommer man inte igenom alla gummilager om man inte verkligen tuggar frenetiskt under en längre tid. Så var inte orolig för att något ska hända så fort du inte har uppsikt över honom! :)
    Jag var också rädd från början .. men när min sambo tjatat om hur ofarligt det är ett otal gånger så frågade jag min pappa ( elingenjör) och han tyckte inte heller vi behövde köpa petskydd, så ja .. man lär sig ngt nytt varje dag! :D Men jag förstår att det känns läskigt! Man hörde ju själv det av sina egna föräldrar när vi var små och även BVC lever kvar i det gamla...

    SvaraRadera