torsdag 20 september 2012

Ananaspaj

Bara för att jag skrev igåt att jag försöker vara duktig och inte äta massa sötsaker på kvällarna blev jag så sjuuuukt sugen på mammas ananaspaj. Så jag ställde mig helt enkelt och gjorde den innan Micke kom hem från jobbet. Så på kvällen igår mös vid med massa tända ljus och åt ananaspaj, kände att jag var värd det :)
 
Ananaspaj
 
Ingredienser:
 
Pajdeg:
150 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

 
Fyllning:
1 ägg
2 dl crème fraiche
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
500 g krossad ananas
 
Gör såhär:
1. Häll ananasen i ett durkslag och pressa ut saften. Låt sedan ananasen rinna av ordentligt till dess att fyllningen ska göras.
2. Börja pajedegen. Smält smöret och ställ det åt sidan.
3. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en stor skål. Häll över det av svalnade smöret och blanda till en deg. Tryck ut degen i pajformen, helst en form med löstagbar botten.
4. Förgrädda pajskalet i ugnen på 175 grader i 10 minuter.
5. Blanda ihop fyllningen. Lägg ananas creme fraiche, socker, vaniljsocker och ägg i en skål och blanda ordentligt.
6. Häll upp fyllningen i pajskalet. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 30 minuter. Låt pajen svalna före servering. Servera pajen med vaniljglass.
 

2 kommentarer:

  1. Paj som är så gott! Tror minsann det får bli en hallonpaj här idag!

    SvaraRadera