fredag 15 januari 2010

Dialektmysterie

På KTC-examinationen idag frågade läraren min klasskamrat ifall hon var från Göteborg. Hon svarade ja. Då var ju jag självklart tvungen att påpeka att jag faktiskt också minsann var från Göteborg!
Ja sa hon, "jag satt hon funderade på vad för dialekt du har, men jag kunde inte komma på det. Jag funderade på iafall den var från nåt annat land".

När jag flyttade upp hit till Örebro fick jag jämt höra att jag hade sån härlig göteborgska. Med tiden har folk slutat påpeka det. Några gånger har patienter frågat mig ifall jag kommer från Småland.
Småland?? Hur fan får man min dialekt till småländska?? Eller ännu mer underligt, hur får man min dialekt till att jag inte skulle komma från Sverige?

Jag tycker det är GRYMT tråkigt att min dialekt håller på att försvinna! Det är inget jag kan påverka medvetet, eftersom den försvunnit mer och mer omdevetet..
Jag är från västkusten och är stolt för mitt ursprung och vill självklart att folk ska höra varifrån jag kommer...

1 kommentar:

  1. Jag tycker minsann att du pratar som dom gör i götet!

    SvaraRadera