torsdag 17 oktober 2013

Börja jobba

I januari ska jag börja jobba igen. Det känns både kul och spännande samtidigt som jag inte kan förstå hur jag ska klara en hel dag utan att få vara med Nils. Att vara föräldraledig är verkligen mysigt men det kan också tära på en. Att hela tiden vara tillgänglig och finnas där för en annan liten människas behov gör att man åsidosätter sig själv, vilket ju samtidigt är själva tjusningen med att bli förälder. Det är så roligt att följa Nils daglig utveckling och ta emot all kravlös kärlek han ger, och framförallt att få ge kärlek och omsorg. Jag har just nu otroligt svårt att se framför mig den dagen jag går till mitt jobb och inte kommer hem fören sent på eftermiddagen. Mikael ska vara hemma med Nils till april, och det känns riktigt skönt, för jag är inte redo att sätta Nils på förskolan precis när han fyllt ett år. Det är roligt att Micke vill vara föräldraledig! Tror det är nyttigt för oss alla tre, det gör en förståelse från alla håll; hur det är att vara hemma om dagarna och ta hand om ett litet barn och ett hushåll och hur det är att jobba hela dagarna och komma hem trött och kanske är det mycket som måste göras i  hemmet, med barn, sambo, matinköp osv osv. Mest av allt tror jag att Nils kommer uppskatta det, att få ha pappa hemma hela dagen.

Jag jobbar egentligen treskift, vilket innebär att arbetstiden utgör både dag, kväll och natt. Från början jobbade jag bara dag och kväll men när jag blev gravid med Nils började jag jobba enbart natt då min tjänst gick från dag och kväll till treskift. Jag har otroligt svårt att sova på dagen efter att jag jobbat natt, och att bara sova 3 timmar per dygn funkar inte ens när man inte har barn, så jag ska nu, tack gode gud, bara jobba dag och kväll igen. Trodde faktiskt aldrig att jag skulle få igenom det med min chef då alla som anställs nu för tiden bara anställs på treskiftstjänst. Hade jag varit tvungen att jobba treskift hade det, som ni säkert förstår aldrig fungerat och jag hade därför sökt mig någon annanstans, vilket jag nu inte behöver. Ska bli roligt att komma tillbaka till min gamla arbetsplats och mina gamla kollegor och framförallt börja jobba. Få använda all den kunskap och erfarenhet jag har, känna mig nyttig och till hjälp på ett annat sätt.

2012, några dagar innan jag gick på havandeskapsledighet.

6 kommentarer:

  1. Vilken tur du har som slipper nätterna! Jag kommer tyvärr inte att komma ifrån dem. Vi måste jobba 8 nätter på 10 veckor. :( Vill inte ens tänka på hur det ska gå!

    /mammajosephine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Obeskrivligt skönt att slippa dem eftersom jag inte kan sova på dagarna :)

      Radera
  2. Vad skönt att du fick som du ville att jobba dagar/kvällar. Önskar dig en fin kväll o en bra helg!

    SvaraRadera
  3. Skönt att du slipper nätter! Tycker ändå att du är "duktig" som jobbar dag och kväll. Du har ju inget val såklart men jag är glad och tacksam att jag bara jobbar 8-16.30 med flex. Men med dina tider får du ju antingen mer tid med Nils på eftermiddagen eller på förmiddagen.
    Kul och bra att Mikael ska vara hemma. Rickard ska vara hemma 8 månader. Och det är precis som du skriver bra på alla sätt och vis.
    -Jenny-
    jennyspysventil.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen :)
      Förstår att du är glad för dina arbetstider, det hade jag också varit! Samtidigt är det rätt skönt att få vara ledig mitt i veckorna ibland, då man jobbat helg. Det blir tyvärr inte mer tid på eftermiddagarna, men lite mer tid tidig förmiddag :)

      Radera