torsdag 11 juli 2013

Det här med mat

Nils äter allt mer riktig mat nu. Till frukost äter han bara gröt, dvs ingen amning alls. Även till lunch och middag äter han riktig mat, men efteråt erbjuder jag amning då han inte äter några större mängder ännu. Jag ringde BVC och frågade när det är okej att sluta erbjuda amning, dvs hur mycket på ett ungefär han bör äta för att han ska bli mätt. BVC sköterskan svarade att det var okej att inte amma då han äter ungfär 1 dl, och det gör han ännu inte. Hon sa även att det är viktigt att han får i sig tillräckligt med vatten om jag bara ger burkmat och inte ammar direkt efteråt. Jag ger honom så mycket mat han själv vill, och det är ungefär 1/3 stor burk barnmat.

Ungefär såhär brukar Nils äta just nu:
Kl 07 3/4 portion gröt
Kl 10 amning
Kl 12 1/3 stor burk barnmat
Kl 14 amning
Kl 17 1/3 stor burk barnmat
Kl 19 amning

Frukosten kan jag tänka mig att han blir mätt av, men kan ha bli mätt på 1/3 burk med barnmat? Det är alltså han själv som inte vill äta mer än ca 1/3. Samtidigt kräks han fortfarande mycket efter att han ätit, och jag tolkar det som att hans mage inte klarar av större mängder mat ändå. Visserligen kräks han då han bara ammat också, så det är så svårt att veta varför han kräks.. Åhh, jag önskar att det fanns en liten mätidikation på honom så att man kunde veta så att han fick i sig tillräckligt med mat.
Som det är nu fortsätter jag att erbjuda amning direkt efter lunch och middag då han ännu inte äter ca 1 dl.

 
Och sen är det det där med att få i honom vatten.. Det är inte så himla lätt! Jag har försökt ge i nappflaska, pipmugg och vanlig mugg. Det han dricker allra sämst ur är nappflaska (och jag vet ju att han kan dricka ut nappflaska eftersom han fått ersättning hur många gånger som helst), så just nu blir det pipmugg.
 

11 kommentarer:

  1. Det är nog möjligt att bli mätt på 1/3 stor burk med barnmat ... man får ju tänka på att riktig mat mättar på ett helt annat sätt än mjölk, så de behöver ju inte samma mängd. Är han inte gnällig och sur efter måltiden så kan man nog tolka det som att han är behagligt mätt, så tvivlar på att du ska oroa dig för att han får för lite! jag är knappast någon barnexpert, haha! men tror du kan lyssna på dina instinkter istället för att ta till den vanliga "mamma-oron" som man så lätt kan få . Du kan ju alltid erbjuda amning oavstt, vill han inte ha så tar han ju inte bröstet, och vill han ha så tar han det, lyssna på honom så är det helt perfekt!
    Så brukar jag tänka, då oroar jag mig mindre för allting.
    När det gäller kräkningarna så är det väl magmunnen som inte är utvecklad hos bebisar...? det har jag alltid fått för mig. locket är liksom inte utvecklat så det "stängs" inte när de har ätit, ungefär som en person med brock på magmunnen....? ( som kan kräkas så fort de lutas framåt )
    Det rättar till sig snart :)

    Vad gillar din kille för barnmat då ?
    Här är det morotspuren och katrinplommonpuren som fungerar, allt vad palsternacka, broccoli, spaghetti och liknande heter, det ratas haha!
    Misstänker att fruktpureerna går hem men de har jag inte velat prova ännu . Brukar du laga själv eller är du lika lat som mig och köper färdigt? ;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nils äter ALLT, allra godast är såklart fruktpuréer. Haha, nej jag lagar inte själv, även om det från början var min vision att göra :) Kanske när jag vet mer hur mycket han äter osv :)

      Radera
  2. Min son kräktes också jättemycket när han var mindre. Efter varje amning och vid varje måltid. Det försvann när han var strax över 1 år så ge det lite tid :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen kräkte jag också till att jag blev ca ett år. Han verkar absolut inte besvärad av det (tack och lov), så det är väl bara att vänta ut. Så tråkigt på alla kläder som blir förstörda av diverse morot/köttfärssåskräks (dvs fläckor som är omöjliga att få bort i tvättmaskinen).

      Radera
    2. Det var så jobbigt att behöva byta kläder typ 5 ggr/dag. Men håll ut, det kommer bli bättre! :-))

      Radera
  3. Vilket bra inlägg! Jag tycker att det här med mat känns lurigt. Jag vill sluta amma men nu när vi ska sluta successivt känns det nästan lite jobbigt. Vi ger 1 portion gröt på kvällen och sedan 1/3l liten burk som smakis till lunch innan amning. Han äter allt och nu har jag tänkt öka upp. Men som du skriver är det svårt att veta hur mycket som är lagom, blir han mätt? Jag skulle vilja börja med kvällsvälling men vet inte om jag borde göra det ännu ifall han börjar rata bröstet? Vi har läkartid på bvc på onsdag och då hinner man ju inte prata så mycket så jag funderar på att boka en ny tid för att få fråga allt jag funderar på.

    Och det här med vatten ja. Jack får inte i sig mer än nån ml till gröten. Han biter och leker med flaskan. Vi har provat med flaska där han får bita för att få ut vatten och pipmugg också men han är inte intresserad och vattnet rinner mest ut igen. Även om mat innehåller vätska vill jag inte sluta amma innan han lärt sig dricka vatten så att han inte blir uttorkad. Det är inte helt lätt.

    Men vi får nog kläm på det, eller hur?!
    -Jenny-
    Jennyspysventil.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tids nog löser det nog sig :)
      Jag har funderat på det där med kvällsvälling också, men bestämt mig för att inte ge det ännu, utan isåfall ge ersättning då det i ersättning inte är något gluten :)

      Radera
  4. Eddie äter allt och dricker mycket vatten. Så vi har haft tur med det (än så länge). Han har börjat äta mer av den maten vi äter men burkarna är alltid bra att ha med sig el om han blir akut hungrig. De är ju smidiga och jag har inte riktigt haft lust att laga massa mat. Han äter en hel burk plus frukt till lunch och middag och gröt el macka till mellis.

    Men är Nils nöjd med den mängden han får så klarar han sig bra på det tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att han äter det ni äter, det underlättar en hel del kan jag tänka mig :)

      Radera
  5. Förresten. Klarar sig Nils utan mat från 19 till 07? Vilken dröm....

    /Jenny
    jennyspysventil.wordpress.com

    SvaraRadera