onsdag 11 maj 2011

Operation

Idag har jag varit på operation. Såå spännande och kul!
Fick vara med på en hysterektomi och bilateral SOE, vilket innebär att man operarar bort livmodern, äggledarna samt äggstockarna.  I detta fallet gjordes det pga av corpus cancer.
Fick intubera patienten, så kul! Anestesisyrran var jättesnäll och lät mig göra en massa grejer. Operationssyrran hade en operationssjuksköterskestudent, vilket innebar att jag förstod allt som hände eftersom hon förklarade allt grundligt för sin student. Sedan hade även läkaren en läkarsstudent, så ja, jag fick lära mig hur mycket grejer som helst idag!
Det mest fascinerande var när de öppnade buken och flyttade undan tarmarna för att komma åt livmodern. Buken är stor, även om man är lite och smal! Så fräckt att se allt i buken, livmodern var lite större än jag trodde.


4 kommentarer:

  1. Spännande, detta hade jag velat vart med på!

    SvaraRadera
  2. Ja, det hade du nog gillat!

    SvaraRadera
  3. malin olofsson11 maj 2011 kl. 21:34

    ååhhhhh du ger mig myrkryp i kroppen när jag läser om tarmar och öppen buk!!!!!!! Yack!!!! Men måste vara häftigt för dig som "gillar" sånt!! Jätte kul att du fick vara med!!!! =) kram

    SvaraRadera
  4. Haha :) Söt du är :) Men ja, jag är lite knäpp och gillar blod och sånt, haha :) Kram!

    SvaraRadera