lördag 27 september 2014

Nils 21 månader

Jag har tidigare skrivit om hur mycket Nils pratar, och nu kommer jag att upprepa det igen, för han pratar verkligen mycket och utvecklar sitt tal hela tiden. Nu kombinerar han ihop två ord som tex "tor baabil" som betyder stor lastbil, "byta bel öja" (byta blöja), "fin bil", "pappa sko", " mamma cykele" (mammas cykel). Han pratar mycket om att det är mammas eller pappas, som pappas sko, mammas sko, pappas stol, mammas stol, Nils stol, mammas jacka osv osv. Han vet att Micke heter Micke och säger ibland just Micke till honom eller "pappa Micke". Han kan inte säga mitt namn ännu. Han kan säga fler än två ord på raken, exempelvis kan han säga "dagg att täda" vilket han tydligen säger på dagis då de ofta säger just "dags att städa". Han sjunger fortfarande mycket och han förvånar ständigt oss och överraskar med att sjunga med i allt fler sånger. De han själv går omkring och sjunger på är Blinka lilla stjärna (blinka lilla fäärna, huuur gulligt med fääärna??!), imse vimse spindel och bä bä vita lamm.

Om Nils hade fått önska hade han fått titta på Stadens hjältar dygnet runt. Så fort han ser min eller Mickes mobil säger han "titta hjätar". Sätter vi på Stadens hjältar på TV så sitter han minsann still (!!!) och tittar, och då kan ha lätt sitta och titta på flera avsnitt på raken.

Det går återigen hur bra som helst att lämna på förskolan och han blir superglad så fort vi kommer fram dit. När han har klätt av sig ytterkläderna springer han in och hinner inte säga hejdå. När vi hämtar hem honom vill han inte följa med hem, haha, ett gott betyg med andra ord. På förskolan är det Nils och en annan pojke och en flicka som han leker med mest. Pedagogerna säger att de är som ett litet "gäng" ihop då de är i samma ålder.


Bilar är väldigt roligt nu och han går allt som oftast omkring med en bil i handen som han kör på allt möjligt, allt från golvet till någons rygg.


Pilla, pilla, pilla - mycket koncentrerat. 


En kille som tycker det är jätteroligt att rita. 


Det är väldigt trotsigt just nu.... Han lyssnar inte när man säger till honom. Exempelvis nu i början på veckan så hade han fått tag på en krita och stod bakom en stol och tänkte rita på stolsryggen. När jag ser det sa jag "nej", och när han förstod att jag var på väg mot honom för att ta kritan ifrån honom så ser jag hur det blixtrar till i ögonen på honom och hur djävulshornen växer ur pannan på honom; han ser sin chans liksom och ritar fort som fan på stolsryggen innan jag hinner att komma fram. Han vet ju mycket väl att han absolut inte får göra så, men gör det ändå. En annan trots-grej han har börjat med är att slänga sig på golvet när han blir superarg eller ledsen över något. Oftast är det inte ens något han egentligen är sådär väldigt arg för, och han kan göra det precis var som helst; hemma i lägenheten, ute på gatan, inne i mataffären etc. 

Vi funderar på att ta bort ena sidan på spjälsängen då Nils numera somnar så fort man lägger ner honom i sängen vilket gör att det känns som ett ypperligt tillfälle att pröva. Vi lägger honom fortfarande vid 19:30, och då ska han ha sin apa och sin "nytte" (snutte) och sedan sjunger vi en sång som han själv väljer. Vid 06:30 vaknar han på mornarna och han sover kring två timmar på dagen. 

Även maten fungerar allt bättre och han äter för det mesta själv. Han äter allt mer och man behöver inte "truga" så mycket, även om man fortfarande måste göra det. 

2 kommentarer:

  1. Vad härligt att det går så bra på förskolan!
    Förresten, en sak jag tänkt fråga länge, vad har du för kamera? Min är sönder och tänker köpa ny men vet inte vilken än. Din tar väldigt bra bilder! Säkert en duktig fotograf med så klart 😉Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt och tryggt att veta att han är det bra på dagarna när man själv inte har koll på honom :)

      Jag har en Canon EOS 550D, och fotar oftast med ett fast 50mm objektiv :)

      Radera