söndag 14 juni 2009

Rabarber

Idag har varit på Hallerna hos mina föräldrar hela dagen.
Jag gjorde en tooookgod rabarberpaj. Paj brukar ju inte vara så mycket mer än just paj. Lite sådär halvtråkigt liksom. Men den här pajen var verkligen god!!
Så nu tänkte jag tala om för er hur man gör denna goda paj.

Blanda 3dl vetemjöl och 2msk såsocker.


Blanda i 150 gram smör.


Knäck i ett ägg i mjöl och smörblandningen och rör ihop.

När det blivit en deg, tryck ut den i en form och låt stå i kylen i 30 minuter. Förgrädda sedan i 1o minuter på 200 grader.

Skala 500 gram rabarber

Skiva den skalade rabarnern tunt.


Blanda 1dl råsocker och 2msk maizena och rör ihop med rabarberna.


Lägg rabarberblandingen i den förgräddade formen och grädda i 15 minuter på 200 grader.


Medan pajen är i ugnen vispar man 4 äggvitor till ett hårt skum.


Om man är modig provar man om skummet verkligen är hårt, eller om det åker ur bunken och i håret..


Vänd ner 1dl strösocker i marängen.

När det gått 15 minuter breder man ut marängen över pajen och sänker värmen på ugnen till 150 grader och ställer in pajen igen i 10 minuter.


Sen låter man den svalna ordentligt innan man skär i den.
Medan vi väntade på att pajen skulle svalna lagade mamma mat. Det blev marinerade kotletter, färskpotatis, massa goda grönsaker och kall sås.
Vi satt ute på balkongen och åt.



Jon hjälpte mig med min layout på bloggen. Han är riktigt duktig min bror :)

2 kommentarer: