lördag 2 oktober 2010

Nattjobb

Jobbade i natt på ortopeden. Sist jag jobbade där var nån gång i våras, så jag var lite ringrostig, men kom snabbt in i gängorna igen.
Sov ända till halv två idag, typ nytt rekord. Jag har svårt att på dagen, vilket kanske inte är den bästa kombinationen om man varit vaken hela natten. Men, idag har jag iallafall sovit några timmar.
Har varit rätt seg och känt mig bakfull hela dagen, trots att jag inte var på galej igår, så det har väldigt lugnt idag.

Micke och jag lagade supergod mat idag. Ingefärsbiffar och blomkålsmos med tomatsallad till :)  


Såhär gör ni för att göra samma goda mat: 

Ingefärsbiffar
400 g nötfärs
1 msk finriven färsk ingefära
1 ägg
smör
salt och svartpeppar

Blomkålsmos 
1 litet blomkålshuvud (ca 800 g)
3 dl grädde
Salt och peppar
Muskotnöt

Gör så här: 
1. Börja med blomkålsmoset. Ansa och skär blomkålen i buketter. Lägg i en kastrull och häll på grädden. Koka upp och låt småkoka utan lock på medelvärme tills blomkålen är mjuk.

2. Blanda alla ingredienser till färsbiffarna. Krydda med salt och peppar. Forma till 8 biffar. Stek dem gyllenbruna i 1 msk smör ca 4 minuter på varje sida.

3. Häll av grädden i en bunke. Mixa blomkålen med grädden till ett mellangrovt mos med elvisp.Häll i grädden och smaka av med salt, peppar och muskotnöt.

2 kommentarer: